Deze website gebruikt cookies. Klik hier voor meer informatie.

Diensten

*

Boeken en bladen maken: zo doet Trichis dat 

Voordat er een strakke tabloid, mooi magazine of boek-in-opdracht ligt, doorlopen we een heel proces. Allereerst vragen we waarom, en daarna bedenken we hoe. Meestal dient zich al snel een oplossing aan. Soms moet je dieper gaan om tot datgene te komen wat je wilt vertellen, waarom en hoe. 

 

Trichis heeft ervaring in alle fasen van het boeken en bladen maken. We zijn een bedrijf met specialisten: schrijvers, illustratoren, fotografen, vormgevers. Specialisten op hun vakgebied en specialisten in boeken en bladen. Ga met ons in zee voor een deel, of liever nog, het hele proces. 

  • 1
    Conceptontwikkeling
  • 2
    Funding
  • 3
    Redactie
  • 4
    Grafische vormgeving
  • 5
    Drukwerkbegeleiding
  • 6
    Marketing
  • 7
    Distributie
  • Concepten, formules, ideeën

    Conceptontwikkeling
    Wat is het - Op een gegeven moment ligt er het besluit dat er ‘iets’ moet komen voor het bedrijf, de club of organisatie. Om de herinneringen aan een evenement tastbaar te maken. Om op de kaart te komen. Om een jubileum kracht bij te zetten. Maar wat is dat ‘iets’?
    *
    Dit heb je aan Trichis - Trichis helpt het juiste concept te kiezen. Een eenmalige uitgave, een boek in drie delen, of een periodiek. Een mooi fotodocument of een kookboek. Wat het ook wordt, we kijken eerst of het doel ermee bereikt wordt en of er een markt voor is. Conceptontwikkeling is bij ons niet oeverloos emmeren, maar knopen doorhakken en gebruikmaken van momentum. Aan de slag!
    Rotterdam Centraal Station
    Zó bijvoorbeeld - Het nieuwe Rotterdamse Centraal Station was onmiddellijk een icoon voor de stad. CS wilde er een boek over maken. We kwamen er al snel achter dat het nieuwe Station centraal stellen niet genoeg zou zijn. Er moest ook ruimte zijn om afscheid te nemen van het oude. We kwamen op een driedelig boek in een cassette: een deel over het oude, een deel over de bouw en de nieuwe invulling van het gebouw en een ondernemersdeel.
  • Mediaexploitatie, advertentieverkoop, fondsenwerving, crowdfunding

    *
    Wat is het - Er is een plan, we hebben berekend wat de uitvoering kost, maar hoe krijgen we dat gefinancieerd? Soms is er deels budget bij een opdrachtgever, maar dit is niet altijd toereikend. Trichis is in staat om middels mediaexploitatie de financiering te organiseren. Door advertentieverkoop is vaak een gezonde mediaexploitatie te realiseren. Ook weet Trichis de weg om fondsen aan te boren, die vaak welwillend tegenover een goed plan staan. En tegenwoordig is ook crowdfunding een goede manier. Niet alleen om aan geld te komen, maar ook om het publiek op voorhand al te betrekken bij de productie.
    *
    Dit heb je aan Trichis - Als we eenmaal geloven in een plan, dan willen we ook dat het er komt. Sterker, dan zorgen we dat het er komt: no cure no pay. We gaan er vol in. Trichis heeft een fabuleus team om advertenties te verkopen. We kennen de markt: lokaal, regionaal, provinciaal en landelijk. We weten de weg in de wereld van fondsenwerving en crowdfunding als we denken dat dat het juiste middel is. Linksom of rechtsom – samen komen we er wel.
    *
    Zó bijvoorbeeld - Betaald voetbalorganisatie NAC Breda maakt voor elke wedstrijd programmaboekjes. Vier keer per jaar verschijnt er een huis-aan-huiskrant en drie keer per jaar wordt het zakelijke magazine uitgegeven. Voor al die uitgaven is Trichis (naast producent en distributeur) risicodragend uitgever. Over de inhoud hebben we nauw overleg met de opdrachtgever, maar over de financiering hoeft de opdrachtgever zich geen zorgen te maken. Zo kan de opdrachtgever zich richten op haar kerntaken.
  • Redactieformules, redactiestructuur, tekst, beeld, eindredactie, vertalingen

    Redactie
    Wat is het - Een blad krijgt een redactieformule (een mix van genres en stijlen die het de doelgroep onmogelijk maakt het blad opzij te leggen) en een boek een redactiestructuur: een boeiende en logische opbouw. Onder redactie valt natuurlijk ook de tekst- en beeldproductie en de eindredactie: afwerken en oppoetsen tot het glimt.
    Trichis visitekaartje
    Dit heb je aan Trichis - We denken mee en werken (mee) aan de inhoud. We spelen in op de huidige tijd, spelen met de ideeën van nu. Op alle vlakken tref je bij Trichis specialisten. We werken met (eind)redacteuren, illustratoren, fotografen, vertalers – uit eigen huis of om de hoek – alles om de productie op te tillen en boven verwachting af te maken.
    HIG Society Paper
    Zó bijvoorbeeld - Het Industriegebouw in het Rotterdamse Crooswijk is een nieuw centrum van creatief ondernemen. De ontwikkeling van een verwaarloosd naoorlogs pand komt uiteindelijk in een boek, maar gedurende de twee jaar dat dit proces duurt, maken we periodiek een mooie krant op stemmig papier. We interviewen ondernemers in het pand, schieten foto’s van de verbouwingen, praten met de architect en zijn er uit bevlogenheid zelfs een etage gaan huren.
  • Ontwerp, lay-out/dtp

    Grafische Vormgeving
    Wat is het - Is er eenmaal een redactieformule of redactiestructuur, dan is het zaak die ook in de vormgeving tot uitdrukking te laten komen. Dat kan in een ontwerpstramien dat bij een periodiek steeds weer wordt toegepast of een huisstijl die in alle publicaties wordt gebruikt. Lay-out en dtp zijn de uitwerkingsvormen van de grafische vormgeving.
    Rotterdam Centraal 3 delen
    Dit heb je aan Trichis - Een grafisch ontwerp valt bij Trichis altijd samen met het een redactionele gedachte. We hanteren een journalistieke benadering – zowel in boeken als bladen. Er is geen specifieke Trichis-stijl – we sluiten aan bij het doel en de wens van de opdrachtgever. Natuurlijk zijn er grafische modes, maar daar laten we ons niet zo veel aan gelegen liggen. Soms zijn onze ontwerpen sober, soms eigenzinnig of juist klassiek. Wel altijd onderscheidend.
    Regiojournaal
    Zó bijvoorbeeld - Het Regiojournaal is een gratis magazine dat via displays aan de consument wordt aangeboden. Al zes jaar had het dezelfde look en feel en dat werd wat al te voorspelbaar. De nieuwe vormgeving knalt eruit. De cover is altijd een feest van kleur en spettert van enthousiasme. Nu vliegt-ie weer de winkel uit.
  • Drukkerselectie, kwaliteitsbewaking, drukwerkcontrole

    Drukwerk Bijna Thuis
    Wat is het - Elk product verdient de juiste drukker. Een die past bij de uitgave en de omvang daarvan, die de kwaliteit levert die je zoekt en die met de juiste planning kan leveren. Onder drukwerkbegeleiding valt ook de drukproefcontrole, het contact over papiersoorten, stansvormen, veredeling (laminaat of UV-lak), leeslinten en alle andere zaken die niet standaard zijn en die het noodzakelijk maken om er bovenop te zitten.
    Drukwerk
    Dit heb je aan Trichis - Dat is heel eenvoudig. Wij kennen veel drukkers. We hebben verstand van het proces en weten wat we willen zien in het eindproduct.
    Drukwerk
    Zó bijvoorbeeld - De blauwe revolutie is een uitgave waarbij het eindproduct een duurzaam karakter moet hebben. Uiteraard is de uitgave gedrukt op FSC papier, voor het omslag is gekozen uit gerecycled koffiedroes. Precies in lijn met wat de blauwe revolutie wil uitstralen: Het is geschreven voor ondernemers met duurzame ambities.
  • Reclame, pr, publiciteit

    Social Media
    Wat is het - Sommige boeken vinden hun lezers vanzelf, doordat ze cadeau gedaan worden bijvoorbeeld. Andere hebben een steuntje in de rug nodig. Met publiciteitsacties en socialmediacampagnes bijvoorbeeld. Ook de manier van presentatie in de boekhandel maakt uit: point of salesmateriaal, posters en displays.
    Barcode
    Dit heb je aan Trichis - Natuurlijk zorgen we voor een ISBN-nummer en komen onze boektitels in de catalogi van New Book Collective. Waarin we ons onderscheiden is dat Trichis goed de weg kent in medialand en uitstekende contacten heeft bij de diverse afzetkanalen. Dat betekent over het algemeen veel free publicity en enthousiaste verkopers. Daarnaast zetten we slimme campagnes in op sociale media (Instagram, Facebook, Twitter), zodat niemand meer om het boek of blad heen kan.
    De Dug-Out
    Zó bijvoorbeeld - De Dugout is een ode aan verdwijnend Nederlands cultuurgoed: foto’s en verhalen over de met clubliefde en niet noodzakelijk met vakmanschap in elkaar geknutselde dugouts. Dit boek raakte een snaar bij veel sportjournalisten waardoor er veel free publicity was. Zo werd het boek besproken in Nieuwe Revu en in de zaterdagbijlage van AD.
  • Verspreiding, vermarkten

    Trichis lezer
    Wat is het - Het proces van boeken en bladen maken is rond als het product bij de lezer ligt. Die lezer opzoeken is waar het om draait bij distributie. Niet alleen door ervoor te zorgen dat het verkrijgbaar is bij iedere boekhandel, maar ook door het publiek op te zoeken en te vinden via slimme distributiemodellen. 
    Distributie
    Dit heb je aan Trichis - Voor elke uitgave zoeken we het juiste publiek. Het eigen distributiecentrum van Trichis brengt sponsored media, periodieken, magazines en kranten waar ze moeten zijn. Huis-aan-huis of naar een geselecteerd adressenbestand in geval van controlled circulation. We leggen stapels bij de supermarkt, de bibliotheek of in metrostations. We bereiken leestafels en wachtkamers en maken je uitgave zichtbaar. Bovendien zijn we, al zeggen we het zelf, erg goed in alternatieve afzetkanalen vinden. Van die stapeltjes waar geen lezer voor is? Daar houden we niet van.
    NAC
    Zó bijvoorbeeld - De voorloper van NAC ZAKEN, het zakelijk magazine van NAC Breda, werd in het verleden alleen naar alle sponsoren verstuurd. Op advies van Trichis werd het een blad voor Westbrabantse ondernemers in het algemeen. Zo’n zakelijk magazine moet een bepaalde omvang en oplage hebben om interessant voor adverteerders te zijn. Bonus: die ondernemers zijn ook weer een vijver vol nieuwe sponsoren.